Vervangen van 150 vorstvrije schuimblussers in Ketheltunnel

Vervangen van 150 vorstvrije schuimblussers in Ketheltunnel

Uitdaging

De Ketheltunnel is een landtunnel tussen Schiedam en Delft met 2 aparte tunnelbuizen die respectievelijk 1,6 kilometer (oostbuis) en 1,9 kilometer (westbuis) lang zijn. De tunnel is in beheer door het consortium A4all, bestaande uit Boskalis, Heijmans en VolkerWessels. Meerdere malen per jaar vindt er onderhoud plaatst aan diverse aspecten van de tunnel. Voor de brandbeveiliging is Saval al sinds de opening van de tunnel in 2015 betrokken.

In de tunnel bevindt zich iedere 50 meter aan beide zijden van de weg een kast met daarin een water/schuimhaspel en een vorstvrije Bioclass schuimblusser die in het geval van een brand bereikbaar zijn. Deze blusmiddelen worden volgens de NEN2559 voor brandblussers en de EN671-3 voor brandslanghaspels jaarlijks onderhouden. Iedere 5 jaar valt een schuimblusser in een bijzonder onderhoudsjaar. Er vindt dan uitgebreid onderhoud plaats conform NEN2559. Aangezien het dit jaar om 150 blussers gaat die in een beperkt tijdsbestek uitgebreid onderhoud moeten ondergaan is besloten alle blussers te vervangen door een nieuw exemplaar.

Resultaat

Binnen 12 uur zijn alle 150 blussers in beide tunnelbuizen van de Ketheltunnel vervangen. Het hoogwaardige blusschuim in deze 9 liter IFP constante druk blussers is speciaal ontwikkeld om te gebruiken in extreem lage temperaturen (vorstvrij tot 30 graden onder nul!).

Mede dankzij deze schuimblussers met een lange spuittijd van 55 seconden en een uitstekende blusrating op vaste stoffen van 27A en vloeistofbranden van 233B voldoet de tunnelbeveiliging weer aan de strengste brandveiligheidseisen.

(Benieuwd wat bedoeld wordt met de cijfer-lettercombinaties zoals 27A en 233B? Lees dan onze blog – Brandklassen en Blusrating.)